Prach je okrem iného tvorený aj mikroskopickými, tvrdými a ostrými časticami (napr. kremeň). Ak sa tieto častice dostanú do valca, vydrú ho spoločne s piestom, v dôsledku čoho je možné zadrieť motor. Ako už tušíte - takáto oprava vôbec nepatrí medzi tie najlacnejšie. Preto sa oplatí investovať čas do správnej starostlivosť o vzduchový filter. Ako sa teda o vzduchový filter starať? Ide o 2 základné kroky: umývanie / odstraňovanie nečistôt, impregnácia vzduchového filtra.,
KROK č. 1:UMÝVANIE / ČISTENIE VZDUCHOVÉHO FILTRA
Najčastejšie sa u štvorkoliek/motoriek používajú molitánové filtre. Ich údržba spočíva v pravidelnom umývaní / odstraňovaní zachytených nečistôt. Následne je nutné vzduchový filter napustiť špeciálnym olejom na vzduchové filtre - bez tohto kroku by filter neplnil svoju úlohu správne. Čiastočky prachu by prešli cez molitán a poškodili by motor. Olejová vrstva na seba viaže prach, nečistoty a minimalizuje ich priechod do motora. Pravidelná údržba vzduchového filtra zaistí voľný priechod vzduchu k motoru a zabráni poškodeniu prachom.
Na pranie filtrov sa vyrábajú špeciálne čistiace prípravky, napríklad Čistič filtrov - sprej Foam Filter Cleaner & Degreaser, Maxima Clean-Up alebo Maxima Air Filter Cleaner. (Je vhodné pracovať v igelitových rukaviciach.)Ponorte filter do tohto prípravku, filter v ňom dôkladne vyperte. Prípadne ho nastriekajte čistiacim sprejom a niekoľko minút nechajte pôsobiť. Tým filter zbavíte mastnoty a zvyškov starého oleja, na úplné vyčistenie filtra to ale nestačí, pretože čistiace prípravky na filtre nerozpúšťajú bahno a blato. Preto sa filter musí ešte dôkladne preprať v tečúcej vlažnej vode za použitia napr. saponátu. Filter preperte, dôkladne vytlačte (nežmýkajte ani neprekrúcajte!). Fitler nechajte dokonale vyschnúť (nie na priamom slnku), najlepšie do druhého dňa. Nezabudnite vyčistiť aj vnútro airboxu Vašej štvorkolky a nosnú klietku filtra.
Čoho sa vyvarovať: Nikdy neperte molitanový filter v benzíne. Benzín, aj technický, je pre materiál filtra veľmi agresívny. Rozežiera lepidlo, ktorým je filter zlepený, a napáda aj materiál filtra, postupne ho vyžiera a zväčšuje jemné komôrky filtra, spôsobuje starnutie a skrehnutie molitanu.
KROK č. 2:IMPREGNÁCIA / NAPÚŠŤANIE VZDUCHOVÉHO FILTRA OLEJOM:
Najskôr si ešte raz zopakujme, prečo je napustenie filtra olejom tak dôležité - olej na vzduchové filtre má špeciálne zloženie - je lepivý, vytvára vlasové nite a v komôrkach filtra vytvára lepivú vrstvičku, na ktorú sa zachytia aj tie najjemnejšie častice prachu. Práve preto je nutné používať len oleje určené výhradne na vzduchové filtre. Ak by ste chceli použiť obyčajný motorový olej, ten po chvíli stečie z filtra a neudrží sa v jeho póroch. Olej pre vzduchové filtre je zafarbený, aby bolo dobre vidieť, kde je filter napustený dostatočne a kde ešte nie.
Existuje niekoľko spôsobov napúšťanie filtrov olejom:
- Najjednoduchšie a najrýchlejšie: použiť olej v spreji a nastriekať steny filtra - napr. Olej na filtre Bel Ray Foam Filter Oil Spray
- Ponoriť filter kompletne do oleja, dôkladne ho vytlačiť (nie žmýkať), potom ho zabaliť do obrúska alebo novinového papiera a vytlačiť znovu pre odstránenie nadbytočného množstva oleja - napr. Olej na filtre Bel Ray Foam Filter Oil 1L
- Urobiť na filtri otvorenú olejovú dózou "lienku" a ručne ho prepracovať, kým nebude sfarbenie rovnomerné
- Naliať cca dve polievkové lyžice oleja do igelitovej tašky, vložiť do nej filter, uzavrieť gumičkou a potierať, až bude filter sfarbený rovnomerne.
- Naniesť olej na filter štetcom a pošúchať ho, až bude sfarbený rovnomerne
Nech si vyberiete ktorýkoľvek spôsob, výsledkom musí byť rovnomerne premazaný filter, z ktorého ale nesmie olej odkvapkávať. Filter pred namontovaním nechajte aspoň 20 minút vetrať, aby sa odparili rozpúšťadlá. Pred vlastnou montážou filtra ešte naneste na dosadaciu plochu filtra vazelínu, ktorá dotesní filter k nosiču filterboxu.
Pre filtre K&N odporúčame originál K&N čistiacu sadu.