Výber štvorkolky môže byť zložitý, preto Vám chceme poskytnúť obecnejší pohľad na túto problematiku. Štvorkolky, sú bezpochyby najväčším motoristickým fenoménom nielen v Slovenskej republike, ale aj vo svete a ich vývoj a celkové vlastnosti idú dopredu nevídaným tempom.
Konštrukcia štvorkoliek sa ustálila na štyroch hlavných kategóriách, medzi ktorými si budete ďalej vyberať.
- športové štvorkolky čiže QUAD
- pracovné / úžitkové / rekreačné štvorkolky alebo ATV
- vozidlá typu side-by-side
- detské / juniorské štvorkolky
Ako vybrať?
Keď premýšľate o štvorkolke, tak by ste mali začať od rozhodnutia, či úžitkovú, alebo športovú štvorkolku. Nie je to tak jednoduché, pretože aj tieto kategórie sa už prelínajú.
Športové štvorkolky
mávajú náhon iba zadných kolies, sú výzorovo športovejšie, širšie, výkonnejšie ako štvorkolky úžitkové. Majú nízke ťažisko a malú hmotnosť, takže majú výborné dynamické a jazdné vlastnosti - športové štvorkolky sú o rýchlosti. Sú určené pre vyčíňanie, driftovanie, lietanie vzduchom, pretekanie , ale môžete na nich vyraziť napríklad na celodenný výlet. Športové štvorkolky môžu mať mechanickú prevodovku alebo variátor, takže sa opäť musíte rozhodnúť. U variátorových štvorkoliek obstará všetky radenia variátor a vy sa môžete venovať vlastnej jazde, ktorá je tiež menej namáhavá. Variátorové športové štvorkolky nebývajú tak radikálne športové, sú robené viac do pohody a na výlety. U športových štvorkoliek s mechanickou prevodovkou a nožným radením je nutné radiť rovnako ako u motocyklov, teda vrátane ručného ovládania spojky, a preto toto radenie nájdete skôr na ostrých športových štvorkolkách, mnohokrát určených aj pre pretekanie. Ako prvú štvorkolku by sme skôr odporučili variátorovú, čiže s automatickým radením.
Úžitkové štvorkolky
Úžitkové štvorkolky sú vyššie a robustnejšie, majú dokonalé krytie proti blatu a vode, vpredu a vzadu nájdete oceľové alebo plastové rámy slúžiace ako nosiče batožiny a nadstavieb. Úžitkové štvorkolky sú o priechodnosti terénom, trakciu a ťažnej sile. Tá je daná náhonom na všetky štyri kolesá (u všetkých nami predávaných štvorkoliek pripojiteľným), vyššou hmotnosťou a vyššími zdvihy pérovania. Úžitkové štvorkolky pomáhajú v teréne, na poliach, letiskách, na stavbách, na farmách a v lesoch, ale výborne sa hodí aj na výlety. Výborné terénne schopnosti našich úžitkových štvorkoliek sú umožnené už spomínaným pripojiteľným predným náhonom, ďalej variátory s redukciou do pomala a schopností brzdiť motorom, a tiež uzávierkami predných diferenciálov. Štvorkolka s náhonom na všetky štyri kolesá je na nezaplatenie aj v zime, pretože miesto kolies si môžete namontovať štvorkolkové pásy, čím sa zo štvorkolky stane pasák a vy ušetríte za nákup drahého snežného skútra. Väčšina našich štvorkoliek má zadný náhon kardanom. Je síce drahšie ako náhon reťazový, ale je odolný, pevný, takmer bezúdržbový a nemusíte ho pravidelne mazať. Reťaz je na druhú stranu lacnejším riešením.
Tip:
Pri jazde po ceste so štvorkolkou 4x4 jazdite len na zadný náhon. So zapnutým pohonom predných kolies je štvorkolka nepokojná a horšie zatáča. Pri zapnutej uzávierke je zakázané íst rýchlosťou väčšou ako 16km/h.
Kvalita štvorkoliek
Pred rozhodnutím o kúpe si zistite všetko o kvalite jednotlivých značiek, o skutočnom stave zásobenia náhradnými dielmi, o praxi a rýchlosti pri vybavovaní eventuálnych reklamácií. Najlepšie, čo môžete urobiť je opýtať sa. Opýtať sa ľudí, známych, kamarátov, štvorkolkárov nazrazoch, ktorí uvažovanú štvorkolku už majú. Internetové fóra totiž nie sú vždy objektívnym zdrojom informácií. Nikdy neviete, kto je za neznámym inkognito užívateľom, či to práve nie je zatrpknutých zástupca alebo predajcu inej značky, ktorý zámerne ohovára konkurenciu na ktorú inak nestačí. A to sa netýka len webových fór, niekedy to môže byť aj celý rádoby nezávislý čtyřkolkový web, avšak prevádzkovaný s jediným zámerom - pošpiniť všetku konkurenciu.